De TU-Delft experimenteert momenteel met een drone die op een mix van waterstof en brandstof loopt. Hierdoor kan een lange vliegtuig van maar liefst 3.5 uur gerealiseerd worden.

Experimenteel

Een experimentele drone is erin geslaagd om maar liefst 3,5 uur in de lucht te blijven dankzij een waterstof-brandstofcel ontwikkeld door een team van de TU Delft. De verticale start- en landingsdrone (VTOL) gebruikt in totaal 12 motoren. Het drone-project is een samenwerking tussen het team van de Technische Universiteit Delft, de Koninklijke Marine en de Kustwacht Nederland.

Drone

De drone weegt 29 kilo en heeft een spanwijdte van 3 meter, met zes motoren aan elke kant van de romp. Door het hoge aantal motoren kunnen tot zeven motoren stoppen met werken zonder de drone te beïnvloeden. De drone heeft een vliegtuig van 3.5 uur en loopt op een waterstof-brandstofcel.

Brandstof

Om zichzelf in de lucht te houden, gebruikt de drone een 300-bar 6,8-liter koolstofcomposiet-waterstofcilinder die wordt gevoed door een 800-watt brandstofcel die deze omzet in elektriciteit voor de motoren. Dit is dus minder milieuvriendelijk dan een volledige elektrisch drone, maar wel weer beter voor het milieu dan een gas-aangedreven drone.

Toepassingen

Door de 3,5 uur vliegtijd is de drone uitermate geschikt om ondersteuning te bieden bij verkennings- en inspectietaken, vooral in een maritieme omgeving. De drone kan naar een verdacht vaartuig worden gestuurd en live feedback naar het hoofdschip verzenden. Hiermee kunnen bijvoorbeeld smokkelaars opgespoord worden.

Bron: TU Delft

0 Reacties

    Plaats een reactie